Szwajcarskie Archiwum Federalne (Schweizerischen Bundesarchiv –BAR) działając na  podstawie prawa federalnego o archiwizacji (Art. 2 Abs. 2 Bundesgesetz über die  Archivierung vom 26. Juni 1998 -BGA), przedstawiło swoją strategię działania na  lata 2011- 2015. Zawiera ona cztery główne założenia skupione wokół zagadnień  digitalizacji zasobu i Records Management, w warunkach społeczeństwa  informacyjnego i e-Governments:
 1. Archiwizacja zasobów zdigitalizowanych
 Istniejące rozwiązania IT wykorzystywane będą do digitalizacji zasobu  archiwalnego w uzgodnieniu z potrzebami zarządzających dokumentacją jednostek.
 Obejmuje to wszystkie etapy procesu archiwizacji, zdefiniowane w strategii jako;  identyfikacja i selekcja materiałów, przygotowanie i transmisja do BAR, ich  bezpieczne przechowywanie i ochrona, aż do wdrożenia do ponownego użytkowania  przez wytwórców i użytkowników. Jednostki, na których spoczywać będzie obowiązek  archiwizacji, będą wspierane przez BAR, lub też będą mogły korzystać za pełną  odpłatnością z usług innych podmiotów. 
 2. Archiwizacja dokumentacji tradycyjnej. 
 Tradycyjne dokumenty będą również wartościowane, opracowywane i przejmowanego  zasobu archiwalnego. Jednocześnie do końca roku 2011 dokumentacja tradycyjna  przestanie być wytwarzana przez aktotwórców, na których spoczywa obowiązek  przekazywania dokumentów do BAR. Dokumentacja w postaci papierowej będzie mogła  być wytwarzana tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
 3. Integracja systemu zarządzania informacją. 
 W ramach zarządzania informacją BAR oferuje swoje wsparcie przy opracowaniu  systemu klasyfikacji, przepisów organizacyjnych oraz perspektywicznego  wartościowania, jak również przy wprowadzaniu sytemu GEVER (elektronische  Geschäftsverwaltung). Strategia rządu federalnego obowiązująca od 2002 roku  zakłada wprowadzenie tego systemu przez wszystkich aktotwórców do końca 2011  roku. GEVER jest głównym narzędziem świadczenia usług e-administracji. Zakłada  on wprowadzenie standardowego interfejsu do bezpośredniego komunikowania się ze  sobą systemów pochodzących od różnych producentów, a także komunikowania się za  pośrednictwem poczty e-mail lub formularzy elektronicznych, dzięki czemu sprawy  mają być rozpatrywane szybko, a sam system ma być przyjezdny dla obywatela.  Wprowadzenie w życie zasady ujednoliconego porządku i struktury dokumentów ma  również uprościć dostęp do informacji publicznej i umożliwić jednocześnie  efektywną realizację prawa publicznego.
 4. Integracja systemu udostępniania zasobu archiwalnego.
 Konsekwencją powyższych regulacji jest budowa i rozbudowa szerokiego systemu  udostępniania online połączonego z systemem wyszukiwawczym. Wymaga to stworzenia  niezbędnej infrastruktury, podobnie jak gwarancji łączności pomiędzy różnymi  systemami informatycznymi. 
 W realizacji wszystkich czterech celów strategii, kładzie się duży nacisk na  usprawnienie procesów zarządczych. Ma to zapewnić zwiększenie efektywności i  zmniejszenie kosztów ponoszonych na biurokrację. Priorytetem jest również  umożliwienie bezpłatnego dostępu online do zasobu archiwalnego.
 W warunkach szwajcarskich BAR jest głównym organizatorem i koordynatorem  procesów związanych w wprowadzaniem systemu elektronicznego zarządzania zasobami  archiwalnymi.W ten sposób wypełnia ono również zadania ustawowe, mające  przyczynić się do realizacji zasady demokratycznego państwa prawa oraz  przejrzystości procesu podejmowania decyzji przez jego instytucje.
 Na podstawie: Neues  Tool zur Erstellung eines Ordnungssystems
 Jolanta Leśniewka
 AP Oddział Kutno