W dniach 8-9 września odbyło się w Zielonej Górze VIII Ogólnopolskie Seminarium  Archiwalne, zorganizowane przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich, Naczelną  Dyrekcję Archiwów Państwowych, Archiwum Państwowe w Zielonej Górze oraz  Uniwersytet Zielonogórski, który gościł uczestników w swojej siedzibie.
 W pierwszym dniu seminarium dr Ewa Perłakowska (NDAP) przypomniała okoliczności  i proces przygotowywania rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18  stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych  wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów  zakładowych, a także przybliżyła jego treść. Przepisy te dopuszczają nowe metody  – stosowanie narzędzi informatycznych do zarządzania dokumentacją w urzędach  administracji samorządowej, nadal w ramach systemu kancelaryjnego i akt spraw,  lecz tym razem w postaci wyłącznie elektronicznej. Referentka zauważyła jednak,  że rzeczywistość jest znacznie bardziej złożona, powstają systemy krzyżowe,  projekty dedykowane, wykraczające poza jedną instytucję, niemożliwe do  zachowania w postaci zespołu archiwalnego zgodnie z tradycyjną definicją.  Nawiązał do tego Kazimierz Schmidt (MSWiA, Departament Społeczeństwa  Informacyjnego), mówiąc o ewolucji działania administracji i gromadzeniu wielu  informacji w jednym systemie, mogącym mieć architekturę rozproszoną, a zawartość  współtworzoną bezpośrednio przez obywateli. Wspomniał przy tym o  przygotowywanych kolejnych przepisach, które umocują dokument elektroniczny w  przestrzeni publicznej i rzeczywistości administracyjnej, co może przyczynić się  do zaniku akt spraw w przypadkach zarządzania informacją w systemie  informatycznym. Krótko przedstawił też dokument elektroniczny, jego strukturę i  metadane konieczne do poprawnego zarządzania i zachowania.
Dr Mirosław Świt (UZ Instytut Historii) rozważał znaczenie kodeksów etycznych,  także branżowych, zastrzegając, że nie powodują one automatycznego wzrostu  świadomości moralnej, nic bowiem nie zastąpi sumienia. Archiwistów zalicza się  do zawodów zaufania publicznego, co stanowi zaszczyt, ale i zobowiązanie.  Referent wspomniał Kodeks archiwisty zatwierdzony w 1996 r. na Międzynarodowym Kongresie Archiwów w Pekinie, nie  nawiązywał jednak do Kodeksu  Etyki Służby Cywilnej.
 Drugiego dnia można było poznać doświadczenia praktyczne z wdrażania omówionych  wcześniej przepisów. Magdalena Sawicka (Podlaski Urząd Wojewódzki)  reprezentowała jeden z dwóch urzędów uczestniczących w 2010 r. w pilotażowym  wdrożeniu systemu EZD (w odniesieniu do 74 klas z jrwa). Efektem pilotażu było  m.in. zastąpienie zakupionego i stosowanego wcześniej systemu własnym  narzędziem, wykonanym przez informatyków z PUW. Ma on być wprowadzany do  stosowania w kolejnych urzędach wojewódzkich. W 2011 r. PUW zdecydował o  stopniowym wprowadzaniu systemu EZD do wykonywania czynności kancelaryjnych.  Obecnie prowadzone są w nim sprawy z 324 klas jrwa (ok. 50%). Referentka  przedstawiła wiele praktycznych spostrzeżeń, zastosowanych rozwiązań i sugestii  uzupełnienia lub zmian przepisów, aby wykonywanie czynności odbywało się  sprawniej. Kilkakrotnie podkreślała znaczenie zaangażowania kierownictwa urzędu  oraz szkoleń (kancelaryjnych i informatycznych) pracowników, jako warunków  koniecznych do powodzenia przedsięwzięcia. Inne studium przypadku przedstawił  Artur Prasal (Urząd Miasta Łodzi), przedstawiciel urzędu, który pierwszy system  EZD wdrożył w latach 2005-2007 w ramach projektu europejskiego e-Łódź. Obecnie w  urzędzie stosowany jest system tradycyjny, zaś narzędzie informatyczne służy do  rejestrowania spraw (w 2010 r. było w systemie 99 116 spraw). Trwa jednak  przygotowanie – organizacyjne i szkoleniowe – do wdrożenia od października 2011  r. systemu EZD jako wyłącznego sposobu do prowadzenia spraw z zakresu 10 klas  jrwa, na początek.
 W trakcie seminarium najwięcej powiedziano o organizacji pracy kancelaryjnej,  zaś najmniej o archiwum zakładowym. Na zakończenie Kazimierz Schmidt (MSWiA)  przedstawiał natomiast końcowy etap postępowania z dokumentacją elektroniczną –  przykłady struktury i zawartość paczek archiwalnych, które mają być sposobem  przekazywania dokumentacji przez twórcę do archiwum państwowego (zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 listopada  2006 r. w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu i informatycznych  nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do  archiwów państwowych).
 Nie sposób przytoczyć wszystkich uwag i podawanych przykładów – także wskazanych  braków lub niespójności w przepisach. Tematyka seminarium uświadomiła, jak  szybko zmienia się rzeczywistość, a z drugiej strony, jak powoli następują  reakcje i rozwiązania prawno-instytucjonalne. Od uchwalenia ustawy o  informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i  pierwszych wynikających z niej rozporządzeń minęło kilka lat. Omawiane  rozporządzenie opracowano szybko, od ponad pół roku urzędu działają w oparciu o  jego przepisy, na sympozjum nie zostało jednak podane, ile urzędów zdecydowało  się na stosowanie wyłącznie systemów EZD. Sytuacja w kancelariach twórców,  których to rozporządzenie nie dotyczy, też jest na razie różnorodna. Uczestnicy  formułowali pytania do referentów, nie podejmowali jednak szerokiej dyskusji. W  kuluarach nieśmiało wspominali najczęstszy obecnie model funkcjonowania systemów  kancelaryjnych, tzn. system tradycyjny i dokumentację papierową, do której  tworzenia stosowane są narzędzia informatyczne inne niż systemy EZD. A także  informatyczne nośniki danych dołączane do papierowych akt sprawy. Obrazuje to  realia etapu przejściowego, regulowane jedynie u bardzo nielicznych twórców. Czy  zdążymy na czas zebrać doświadczenia i zachować informację? Czy jesteśmy w  stanie odszukać w archiwach pierwszą wersję bazy danych SEZAM wprowadzoną do  stosowania zaledwie 15 lat temu? „Co po nas zostanie?”, jak będą to rozważać  nasi sąsiedzi Czesi 22 września 2011 r.
Anna Laszuk
 NDAP
